Skip links

Trender inom digital marknadsföring

Känner du att ditt företag ligger efter när det kommer till digital marknadsföring? Vänta inte en sekund till, se till att omprioritera dina resurser för att bli bäst digitalt. Det finns oändliga möjligheter för ditt företag att nå ut, stärka ert varumärke och skaffa nya kunder. Det finns massvis av kanaler ni behöver behärska så som: Adwords, SEO, Bottar, Facebook, er hemsida och mycket, mycket mer! Vad fungerar och vad fungerar inte? Hur ska företag hantera digital marknadsföring när tekniken ständigt förändras? I detta blogginlägg listar vi 6 trender som är bra att hålla koll på under 2020!

Sociala medier

1. Video fortsätter växa

En bild säger mer än tusen ord, men en video överträffar till och med en bild! Med hjälp av videos kan företag på ett enkelt sätt nå ut med sitt budskap. De videos du skapar behöver inte vara alltför avancerade, du kan enkelt filma med en ”vanlig” kamera eller med din smartphone, snygga till filmen med hjälp av t ex iMovie – voilá, det behöver inte vara svårare än så. Under 2020 är det viktigare än någonsin att använda videos i sociala medier. Nya algoritmer på sociala medier gör nämligen att videos blir mer effektiva att publicera än bilder. Instagram och Snapchat erbjuder även funktioner för stories, någonting som blivit väldigt populärt och som företag testar alltmer på daglig basis. Det är en perfekt möjlighet för dig att låta din målgrupp lära känner ditt företag bättre. Glöm inte bort att formatet på din video ska passa på både dator och mobil!

2. Artificiell intelligens

Ingen kan ha missat buzzet kring Artificiell intelligens och maskininlärning. Däremot vet få företag hur de ska använda sig av AI för att effektivisera sina verksamheter. En bra första start kan vara att investera i chatbots för att underlätta kommunikationen och för att finnas tillgänglig 24 timmar om dygnet. Genom chatbots kan du som företagare kommunicera snabbt och personligt med din målgrupp och du behöver inte ens vara på plats! Dagens konsumenter kräver alltmer support och förväntar sig svar direkt. Konsumenter har redan vant sig att fråga robotar som Siri och Alexa om hjälp. Det kommer innebära en ökning av voice searches i framtiden. Du bör redan nu fundera på hur du optimerar din digitala marknadsföring för voice searches.

3. Influencer marketing

Under 2017 blev influencer marketing en viktigt del av marknadsföringen hos flera företag. Det är inte konstigt med tanke på att hälften av alla internetanvändare läser bloggar. Dessutom förväntas Influencer marketing växa framöver. Ingen tycker väl tv-reklam är särskilt underhållande längre? Genom Influencer marketing kan företag marknadsföra produkter på ett trovärdigt och genuint sätt. Det ger dig även möjligheten att kopplas samman med personer som är populära i din målgrupp.

4. Personifiering

Människor är ständigt uppkopplade på olika digitala plattformar och på sociala medier. Vi exponeras dagligen för olika typer av digital marknadsföring. Det innebär att innehållet måste vara personligt och tilltalande för att nå fram. För att skapa personifierat innehåll behöver du ha koll på din målgrupp och veta vad som går hem hos dem. För att förstå vad som fungerar kan Google Analytics vara ett bra verktyg att börja med, vad uppskattar din målgrupp? Vad klickar dem på när de är inne på din webbsida? Fokusera på det innehållet som uppskattas och som konverterar.

5. User Generated Content

Det är ingen hemlighet att konsumenter litar mer på varandra än vad de gör på reklam. Därför blir den muntliga marknadsföringen viktig för företag. Företag måste uppmuntra sina nöjda kunder att dela den positiva bilden med andra. Man kan då och då i sina interna nyhetsbrev be sina medarbetare att skriva en recension på t ex Google om hur det är att jobba på ert bolag. När säljavdelningen pratar med kunder bör man informera säljarna att be kunderna att skriva recensioner online osv. Om det finns gott om goda recensioner online borde du som företag visa rekommendationerna på din egen hemsida, detta ökar trovärdigheten för ditt varumärke. Där har du även möjlighet att själv bemöta den feedback du får från dina kunder.

6. Growth hacking

Många digitala marknadsförare pratar om Growth hacking. Growth hacking har växt fram genom start-ups och drivits på av den snabba teknologiska utvecklingen. Man har inte haft råd att anställa traditionella marknadsförare som inte haft som primärt mål att driva försäljningen. En person som jobbar med Growth hacking bör vara helt fokuserad på att driva försäljning och öka tillväxten. När growth hackern ser vad som konverterar i faktisk försäljning bör man kapitalisera på detta och skapa liknande säljande kampanjer. Det är ett effektivt sätt för företag med hård konkurrens och låg budget. Growth

Ett bra exempel på ett företag som använt sig av growth hacking är Twitter. De använde en funktion som gjorde att nya användare fick förslag på andra personer att följa. På så sätt skapades snabbt spridning och tillväxt på ett billigt sätt.

Utforska
Dra